”Finnland 100 Jahre – vivace, crescendo!” Salon Dahlmannilla Berliinissä

Aktuell
Sunnuntai, kesäkuu 18, 2017 - 00:00

Lauantai-iltana 10.6.2017 juhlittiin Suomen 100-vuotiasta itsenäisyyttä Salon Dahlmannilla, Berliinissä. Tilaisuutta isännöi Timo Miettinen.

Tilaisuus oli osa Aue-Säätiön Suomi 100 -tapahtumasarjaa, jossa säätiö yhdessä paikallisen isännän kanssa järjestää kutsuvierastilaisuuksia tuodakseen esille Suomen historiaa ja nykyisyyttä mottona „Finnland 100 Jahre – vivace, crescendo!“

Tällä kertaa ohjelma oli erityisen monipuolinen käsittäen myös tutustumisen Salon Dahlmannilla juuri avattuun taidenäyttelyyn, jossa esillä on Päivi ja Paavo Lipposen suomalaisten nuorten taiteilijoiden töistä koostuva kokoelma ”Attempting Ideal”.  Varsinainen ohjelma oli painava: Entinen pääministerimme Paavo Lipponen piti tärkeän puheenvuoron Suomen ja EU:n suhteista muistuttaen Suomen linjasta olla EU:n kaikissa päättävissä pöydissä. Tämä linja ei ole muuttunut, vaan nyt Suomen tulisi todella aktivoitua vaikuttamaan EU:n uudistumiseen, joka Ranskan ja Saksan vaalien jälkeen alkaa intensiivisesti. Saksan vaaleilla on merkitys kaikkien EU:n jäsenmaiden kansalaisille. Maailman tilanne on nopeasti muuttunut, ja Euroopan on todenteolla otettava kohtalonsa omiin käsiin, siteerasi Lipponen Saksan liittokansleria, Angela Merkeliä. Suomen etu on olla avainjoukossa ja tukemassa vahvaa EU:ta ja Saksa-Ranska-akselia sen keskiössä.

Kulttuurin ja sivistyksen merkitys kansakunnan itsenäisyydelle ja identiteetille on erityisen merkityksellinen Suomea ajatellen. Olivathan Suomen eturivin taiteilijat tietoisesti luomassa nk. kansallista heräämistä.  Benjamin Schweitzer, säveltäjä ja musiikkitieteilijä, toi puheessaan hienosti esiin suomalaisen musiikkielämän historiaa ja nykyisyyttä ja myös sen kansainvälisyyden ja juuret saksankielisessä Euroopassa. Suomalaiset kapellimestarit ovat Sibeliuksesta ja Schnéevoigtista aina nykyisiin maestroihimme asti olleet kosmopoliitteja, kuten käy ilmi Vesa Sirénin ”Finnlands Dirigenten” kirjasta, jonka kutsuvieraat Würth-yhtymän sponsoroimana saivat muistoksi tilaisuudesta.

Illan kruunasi konsertti, jossa nuoret suomalaiset laulajat – sopraanot Saara Kiiveri ja Olga Heikkilä sekä baritoni Sampo Haapaniemi, säestäjänä Anni Laukkanen,  esittivät suomalaista laulumusiikkia. Ohjelmassa ”Nun reifen die Träume” kuultiin Sibeliusta, Merikantoa, Melartinia, Kuulaa, Heiniötä ja Rautavaaraa.  Konsertin mahdollisti tuki Päivi ja Paavo Lipposen rahastosta (Kansan Sivistysrahasto).

Mieleenpainuva Ilta jatkui vilkkaan seurustelun merkeissä pitkälle kesäyöhön Salon Dahlmannin tyylikkäissä puitteissa.