Aue-Säätiön Luther-seminaari Berliinissä 29.8.2017

Aktuell
Tiistai, syyskuu 5, 2017 - 22:15

Aue-Säätiö juhlisti reformaation 500-vuotismerkkivuotta järjestämällä Berliinissä pohjoismaiden lähetystöjen Felleshusetissa 29.8.2017 seminaarin osana Suomen evankelisen kirkon Arvojen Akatemian jäsenille järjestämää Wittenbergin matkaa. Mukana seminaarissa oli noin 80 osallistujaa, ml. kirkon korkeinta johtoa.

Seminaarin alustajina olivat prof. Henrik Meinander Helsingin yliopistosta ja suurlähettiläs René Nyberg. Lisäksi Suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronde esitti katsauksen Saksan tilaan.

Esityksessään, jonka otsikko oli ”Luterilaisuus ja pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan juuret”, professori Meinander korosti hyvinvointiyhteiskunnan pohjautumista luterilaiselle idealle yhteiskunnallisen tuen universaalisuudesta – kansallisvaltion, demokratian ja hyvinvointiyhteiskunnan yhteyttä.

Suurlähettiläs René Nybergin, asemapaikkoina mm. Moskova ja Berliini, esitelmän otsikko oli Suomi – Lutherin maa. Hän korosti Martin Lutherin teeseistä alkaneen uskonpuhdistuksen olleen eräs maailmanhistorian suuria vallankumouksia, jonka vaikutus ei missään ollut niin kattava kuin Pohjolassa. Hän toi esille luterilaisuuden merkityksen Suomen identiteetin muodostumiselle suhteessa itärajan takana vallitsevaan erilaiseen ortodoksiseen maailmaan. Uskonpuhdistus ja sen seurauksena lukutaidon yleistyminen Ruotsin valtakunnassa, Suomi mukaan lukien, syvensivät edelleen rajalinjaa idän ja lännen välillä, jota erilainen taloudellinen ja yhteiskunnallinen kehitys vielä vahvistivat.

Suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronde valotti monipuolisesti Saksan taloudellista ja poliittista tilannetta. Alustuksen teki luonnollisesti erityisen mielenkiintoiseksi lähestyvät liittopäivävaalit (24.9.2017), joiden jälkeen myös EU:n kehitystä koskevia uusia avauksia voitaneen odottaa.

Aue-Säätiön tervehdyksen seminaarilaisille esitti hallituksen puheenjohtaja, VTT Sinikka Salo. Arkkipiispa Kari Mäkinen lausui loppusanat. Moderaattorina toimi kirkkohallituksen kansliapäällikkö, teol. tri Jukka Keskitalo.