Finnland 100 Jahre – vivace, crescendo! Hannoverissa 20.5.2017

Aktuell
Donnerstag, Juni 8, 2017 - 11:15

Isäntänä Finnisch-Deutsche Handelsgilde zu Hannover

Suurenmoinen esimerkki Suomen ja Saksan välisestä kulttuuriyhteistyöstä oli Musikhochschule Hannoverin (HMTM) ja Sibelius-Akatemian opiskelijoiden opintomatkat toistensa opinahjoihin, sekä molempien orkestereiden soittajista koostuvan 90-päisen orkesterin yhteiskonsertit toukokuussa. Ensin opintovierailulle viikoksi Helsinkiin tulivat Hannoverin opiskelijat. Heidän professorinsa Eiji Õuen johtamana yhteisorkesteri esitti Magnus Lindbergin Expon ja Gustav Mahlerin 1.sinfonian Järvenpään Sibelius-salissa ja Musiikkitalossa. Seuraavaksi viikoksi Sibelius-Akatemian opiskelijat matkustivat Hannoveriin, jossa yhteisorkesteri konsertoi sekä Musikhochschulessa että NDR:n salissa (Grosser Sendesaal, Niedersachsen) johtajanaan Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan opettaja, professori ja kapellimestari Atso Almila. Tällöin orkesteri esitti Carl Maria von Weberin, Bernhard Crusellin ja Sibeliuksen musiikkia (1.sinfonia). Molemmissa kaupungeissa orkesterien ”encore” oli Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi ”Finlandia”.

Benjamin Schweitzer (kuvassa oikealla) haastatteli Prof. Atso Almilaa.

Viimemainitun konsertin yhteydessä oli myös kutsuvieraille järjestetty ”Finnland 100 Jahre –vivace, crescendo!”- tilaisuus, jossa Benjamin Schweitzer, saksalainen, suomea puhuva ja Suomen musiikkielämän hyvin tunteva musiikkitieteilijä ja säveltäjä haastatteli Prof. Almilaa. Yhdessä herrat antoivat erinomaisen ja myös huumorilla höystetyn johdannon klassisen musiikin merkitykseen Suomessa ja Suomelle. Tilaisuuden oli järjestänyt Hannele Zilm-Schulz Hannoverin Suomalais-saksalaisesta kauppakillasta, joka toimi tilaisuuden isäntänä. Vieraat – samoin kuin Musikhochschulen orkesterijäsenet - saivat muistoksi konsertista Würth-yhtymän lahjoittamana Vesa Sirénin kirjan ”Finnlands Dirigenten – von Sibelius und Schnéevoigt bis Salonen und Saraste”. Tilaisuus oli ensimmäinen Aue-Säätiön yhdessä paikallisten isäntien kanssa järjestettävistä ”Finnland 100 Jahre –vivace!” saksankielisessä Euroopassa.