Aue-säätiö onnittelee 100-vuotiaan itsenäisen Suomen eduskuntaa

Aktuell
Donnerstag, Februar 9, 2017 - 10:00

Aue-Säätiö tervehtii 100-vuotiasta itsenäistä Suomea lahjoittamalla kaikille lainsäätäjille säätiömme piirissä aktiivisesti toimivien tutkijoiden, tohtori Marjaliisa Hentilän ja professori (emer.) Seppo Hentilän teoksen ”Saksalainen Suomi 1918” (Siltala 2016). Teos kertoo siitä, miten ”Suomi ensin pelastui Saksan avulla ja sitten Saksan avulta”.  Tekijöitä siteeraten säätiömme haluaa muistuttaa, että se että Suomi on nykyisenlainen itsenäinen tasavalta, jonka päämiehenä on tasavallan presidentti, ei 100 vuotta sitten ollut itsestään selvää. Kirja kehottaa miettimään miten se saattoi toteutua, eli ”Saksan piti hävitä maailmansota, bolsevikkien piti säilyttää valtansa Venäjällä ja valkoisten piti voittaa Suomen sisällissota. Jos yksikin näistä kolmesta olisi mennyt toisin, olisi Suomenkin tulevaisuus ollut toinen.”

Säätiömme perustajan, Theodor Auen johtoajatuksena oli korostaa Euroopan moninaisuuden ja historian tuntemista rakennuskivenä kansojen rauhalliselle tulevaisuudelle. Tämä teos valaisee sitä osaltaan ja antaa ajattelemisen aihetta. Mitä voimme oppia, mitä vaihtoehtoisia polkuja meidän tulee miettiä nyt.

Aue-Säätiön hallituksen puheenjohtaja, tohtori Sinikka Salo ja toiminnanjohtaja, tohtori Uta Liertz kävivät luovuttamassa kirjan eduskunnan puhemiehelle Maria Lohelalle 9.2.2017. Kuva: Hanne Salonen, Eduskunta